Page in your language
18. 12. 2018

Co je to planogram neboli POG?

Planogram je grafické znázornění, které ukazuje, jak má být vystaveno zboží v prodejním zařízení (nejčastěji modulu) v rámci prodejny. Jednotlivé produkty mají zakreslené své pozice a počet kusů, který má být vystavený.

Optimální výše zásob na polici redukuje výpadky zboží i nadměrné zásoby

Hlavním vstupem pro kvalitní planogram jsou údaje o prodejích, na jejichž základě se jednotlivým produktům vymezuje odpovídající prostor na policích tak, aby až do příštího závozu nalezl zákazník zboží na svém místě, protože pokud něco není v obchodě, tak je jistota, že se to neprodá. Takže primárním cílem je optimalizace prostoru pro jednotlivé produkty.
Je možné provádět výpočty na celou síť stejně. Planogramy jsou v tom případě identické pro stejné prodejny v různých lokacích. Další možností je rozdělení po regionech, kdy se připravují planogramy pro více prodejen s podobnými kritérii. Store Specific planogramy pracují s prodeji jednotlivých prodejen a přizpůsobí planogram tak, aby prostor pro produkty odpovídal lokálním prodejům.

V obchodě čteme stejně jako v knize

POG byly v prvopočátcích čtverečkované výkresy, připravované na centrále a rozesílané na provozovny. V současné době je standardem používání přesných rozměrů a příprava výstupů včetně fotografií produktů, často také v 3D. Zasílání je nahrazeno webovým rozhraním, do kterého se připojují jednotlivé provozovny a stahují si potřebné výstupy. Ty mohou obsahovat nejen aktuální rozložení produktů, ale také porovnání s původním stavem. Tisk POG již také není nutný. Je možné zobrazovat změny na tabletech anebo telefonech.
Tvorbu planogramu lze přirovnat ke knize. Obchod je celá kniha a jednotlivé moduly jsou stránky. Zákazník postupně "čte" jednotlivé moduly a automaticky postupuje tak, jak je při čtení textu - zleva doprava, seshora dolů. Z toho vychází většina pravidel pro vystavování zboží, které říkají, že zboží má být v polici seřazeno od nejlevnějšího po nejdražší. Anebo přesně opačně, podle toho, na jaký druh zboží chce obchodník upozornit. Zda vytváří image levného anebo luxusního prodejce.

Ti nejlepší dostanou nejlepší pozice

POG je připravený tak, aby na nejviditelnějším místě pro zákazníky byly položky, kterých chceme prodávat nejvíce. U zrodu tohoto konceptu stála marketingová firma Envirosell, založená Paco Underhillem. Umístili do obchodů kamery a sledovali chování a reakce zákazníků, která místa v obchodě byla nejvíce viditelná, navštěvovaná a tím pádem měla největší potenciál generovat prodeje. Místo, kde spočine zrak zákazníků nejčastěji, je to nejlepší. Lehce by šlo parafrázovat přísloví: "Co oči nevidí, to srdce nekoupí.". Umístění zboží má obrovský dopad na jeho prodej a POG je velmi účinný nástroj, jak prodeje řídit.

A kde je to nejlepší místo? Univerzální rada zní - ve výšce očí zákaznika. Takže je potřeba znát informaci o výšce toho, kdo nakupuje. Zcela konkrétní příklad jsou jogurty. Do výšky očí maminky je umístěn BIO jogurt, ve výšce očí dítěte je multibalení jogurtíků, které přistane v košíku, aniž by to maminka zjistila dříve než u pokladny. Dětské produkty jsou umístěny většinou do nižších polic. Naopak luxusnější produkty do výšky očí dospělých.

Hezké vystavení vytváří příjemné nákupní prostředí

V poslední době se setkávám s dotazem, zda by nebylo možné vynechat při tvorbě planogramů lidský faktor a zda by tato pravidla nešlo zadat přímo do programu, který by připravil kompletní planogramy bez zásahu člověka. Planogram není jen prostá množina výpočtů, ale je to malé umělecké dílo, které je tvořeno tak, aby zákazníka upoutalo, aby se mu vystavení líbilo, zaujalo ho a bylo dobře čitelné. V této oblasti stále platí, že kvalitní software je kvalitním pomocníkem, ale špatným pánem.

Hlavní přínosy POG ve zkratce

- Vystavení odpovídá strategii firmy a jejím závazkům vůči partnerům / dodavatelům
- Optimalizace zásob - minimalizace výpadků zboží a nadměrných zásob
- Novinky jsou rychle a na viditelných místech
- Jednodušší proces otevírání a přestavby nových prodejen