11. 01. 2019

Co je to půdorys neboli layout ve Space Planningu?

Půdorys neboli layout je vizualizace prostoru prodejny, na které jsou zakreslené nejen trvalé prvky (místnosti, zdi), ale také zařízení určené pro umístění zboží k prodeji.

Půdorys pobočky na webu Quantu

Začněte od podlahy 

Při tvorbě půdorysu se vychází z architektonických nákresů, tzn. od zakreslení podlahové plochy celého obchodu. Space Planner dále přidává rozmístění prodejního zařízení v souladu s tzv. blueprintem, což je schválená struktura rozmístění oddělení v rámci obchodu. Pokud zákazník vstoupí např. do Lidlu, tak ho uvítá oddělení zeleniny. Poté následuje pekárna, atd. Bez ohledu na to, ve kterém městě člověk nakupuje, rychle a lehce se zorientuje, nalezne, co hledá, a odchází spokojený.

Která místa jsou mrtvá  

Při jednom průzkumu v prodejně byly akční produkty umístěné v rohu prodejny. Když se vedoucí zeptal, proč je tam personál umístil, tak se dozvěděl, že tam chodí zákazníci nejméně, takže je nemusí tak často doplňovat a nejsou prázdné police. Velmi pohodlné řešení... V každém obchodě jsou místa, kterých si všimne více lidí a naopak tzv. mrtvá místa.
Další takové místo je často přímo u vstupu. Průzkumy ukázaly, že po vstupu do prodejny zrak zákazníků automaticky míří vpravo, takže vystavení nalevo od vchodu má menší šanci zaujmout.

Hot spoty 

Místa, kde zákazníci stráví z nějakého důvodu nejvíce času, jsou známá jako hot spoty nebo hot zóny. Nejdůležitější hot zóna je u pokladen, kde zákazníci musí zpomalit a projít. Je to ideální prostor pro impulsní nákupy, proto zde většinou najdeme žvýkačky, baterie, cukrovinky a drobnosti, na které obvykle zapomeneme a považujeme za dobrý nápad je přihodit do košíku.

Jezera, lesy, hory jako koncept rozmístění prodejního zařízení  

Ve snaze umístit na plochu co nejvíce prodejního zařízení občas obchodníci vytvoří dlouhé řady vysokých regálů, ve kterých se člověk cítí jak v tunelu. A co chcete z tunelu? Co nejdříve utéct. Příjemnému pocitu v místě prospěje vytvořit podobné prostředí jako v přírodě, kde se střídají nízké a vysoké prvky. Jezera přechází přes lesy až po vysoké hory, které lemují horizont. V líbivé prodejně textilu jsou proto rozmístěné nízké stoly, vyšší štendry a na stěnách jsou vysoké „hory“, které lemují celý prostor.
Tento koncept je obecně platný, použila ho v poslední době také síť Albert při rekonstrukci prodejny na Chodově, kdy uprostřed hypermarketu vytvořili tržiště a kolem něho rozmístili vyšší moduly, které známe z klasických hypermarketů.

Dostatečně široké uličky 

Stalo se Vám, že jste v samoobsluze museli couvat s vozíkem, protože uličky jsou vyměřené tak, že se tam nevejdou dva vozíky vedle sebe? Úzké uličky jsou opět výsledkem snahy pro umístění maximálního možného počtu regálů. Výsledkem může být prostor, který působí stísněným dojmem. Paco Underhill, odborník v oblasti spotřebního chování, se zaměřil na chování zákazníků v různých typech prostorů a zjistil, že zákazník, kterému někdo „kouká přes rameno“ raději rezignuje z nákupu, protože narušení jeho osobního prostoru jinými lidmi mu nedovolí soustředit se na výběr zboží. Vhodná šířka uliček závisí na druhu zboží, ale stísněný prostor nebude působit harmonicky na zákazníky ani personál.