17. 03. 2020

Jak zvládáme práci z domova víc jak 15 let?

Z důvodu probíhající epidemie muselo mnoho lidí začít pracovat z domova. Pro někoho se jedná o velkou a složitou změnu, proto jsme se rozhodli podělit o zkušenosti a rady několika našich zaměstnanců pracujících tímto způsobem už několik let. U nás je totiž HomeOffice standardem.

Tomáš, Senior Developer, 6 let ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Když jsem se ucházel o práci, představa práce z domova mě velmi zaujala. Byl jsem student bez pořádných zkušeností a měl jsem dost problémů se sebekázní. Díky práci z domova jsem se však naučil lépe hospodařit s časem a i studium šlo lépe. Na vysoké škole je přece jen důležitá právě příprava doma.

Hodně dělá i fakt, že práce, kterou vykonávám, mě neskutečně baví. Za téměř každým projektem vidím lidi, kterým naše firma usnadňuje práci a zlepšuje jejich pracovní podmínky (ať už jde o manažery nebo o prodavače na pobočkách).

Nejsem sice v kanceláři s lidmi, kteří mají společné zájmy a zkušenosti, ale nic mi nebrání se s jakýmkoliv problémem na ně obrátit a prostě si s nimi zavolat. Tím, že se nevídáme tak často, jsme si pak při společných setkáních vzácnější a nehrozí nám tolik, že si začneme lézt na nervy.

Co mi pomáhá zvládat home office?

1. Pomáhá mi rodina, respektive čas, který s ní mohu trávit v rámci přestávek od práce nutných k protažení.

2. Pomůže mi představa, že kdybych neměl homeoffice, tak strávím denně v práci třeba o 2 hodiny víc dojížděním.

3. Samozřejmě pomůže ranní kafe, doma uvařený oběd a čerstvá odpolední svačina, kterou si nemusím přinést do práce v krabičce.

4. Hodně pomůže dobrý kolektiv lidí, na které je možné se spolehnout a také tolerantní nadřízený (hlavně když selže budík).

5. Jedna z prvních věcí, co jsem se musel naučit, abych zvládal home office, byla schopnost rozlišit čas, kdy mám pracovat a čas, kdy jsem prostě jen doma.

Michaela, Quant Consultant, 4 roky ve společnosti Quant Retail s.r.o.

V Quant Retailu jsem začala pracovat v prvním ročníku vysoké školy a na home office jsem si zvykla velmi rychle, neboť pro studenta je obrovskou výhodou možnost zorganizovat si pracovní dobu podle potřeb. Výhodou home officu v Quant Retailu je určitě to, že s kolegy neustále komunikujeme přes Skype a jsme tedy pořád v kontaktu, takže si vůbec nepřipadám izolovaná od světa. Zde uvádím několik rad, které by se mohly hodit lidem, kteří s home officem začínají:

1. Je velmi důležité vymezit si přesný čas od kdy do kdy budu pracovat. Pomůže mi to vyhnout se prokrastinaci, když vím, že např. od 9.00 do 12.00 mám pracovat.

2. Velmi pomůže vytvořit si doma místo, které je určené přímo pro práci.  

3. Je dobré být ve spojení s kolegy přes online chaty, aby člověk byl v kontaktu s lidmi i z domova.

4. Doporučuji proložit práci krátkými přestávkami a provětrat si hlavu. Pomůže třeba jen dojít si do kuchyně udělat čaj nebo kávu. 

Gergely, Senior Developer, 14 let ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Do Quant Retailu jsem nastoupil jako student vysoké školy a v té době jsem ještě dojížděl do firemní kanceláře. Práci a studium se mi dařilo hezky sladit, protože vedení bylo tolerantní a pracovní doba flexibilní.

Teď již pracuji výhradně z domova 10 let a to mi umožnilo usídlit se v rodném kraji a nejsem díky tomu vázán na blízkost velkoměsta kvůli práci.

Práce z domova má nesporné výhody, ale i několik výzev, čemu musí člověk čelit. Zde uvádím některé z nich.

Výhody:

1. Pohodlí domova i při práci.

2. Jsem stále doma, takže krátké záležitosti (pošta, kurýr, elektrikář, logistika dětí do školy/školky) si nemusím složitě plánovat.

3. Rodinu mám nablízku, takže když mne potřebují, jsem tady pro ně.

4. Úspora času, co bych jinak promarnil cestováním do/z práce, na oběd.

5. Flexibilita pracovní doby. Když kvůli něčemu vynechám hodinu práce přes den, tak zůstanu déle odpoledne nebo další den začnu o to dřív.

Výzvy a rady:

1. Je důležité mít vyhrazený prostor pro práci. Nemá to být v posteli nebo před televizí, kde je človek zvyklý odpočívat.

2. Když jsou doma i děti (mám 3), tak ten prostor má být za zavřenými dveřmi.

3. Je skvělé, že človek může být se svými dětmi (nebo partnerkou) kdykoliv přes den, ale je nutné držet tato rozptýlení na uzdě. Jinak to končí tím, že človek pracuje půl hodiny, pak přijde 5 minut rozptýlení, pak dalších 5 minut, než se dostane znova do obrazu a tak efektivita práce klesá.

4. Nejtěžší je najít rovnováhu mezi prací a volnem, když je človek vlastně stále doma. Není dobré flákat se místo práce, ale taky je špatně, když si človek neumí přepnout v hlavě na domácí režim a i večer myslí na nedokončené věci z práce. To se dá řešit jedině vlastní disciplínou a hlídáním si vymezeného pracovného času.

Adéla, Tester, 4,5 roku ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Do Quant Retailu jsem nastoupila před 4 roky na částečný úvazek při rodičovské dovolené. Před tím jsem 7 let každodenně dojížděla do zaměstnání, takže pro mě byl home office velká úleva, a to nejen časová. Kdybych měla zmínit, co mi pomáhá při práci z domova, tak to budou následující body:

1. Zaměstnám mysl i jinými tématy než jsou děti, ale zároveň mám čas se jim plně věnovat.   

2. Pokud pracuji, pak se snažím oprostit od ostatních činností v domácnosti, které jsou "nutné" udělat (např. uklidit, vyprat, vyžehlit...)

3. Snažím se pravidelně stýkat se svými kamarády a tím kompenzovat určitou ztrátu sociálního kontaktu.

4. Pokud má home office fungovat, pak musí panovat mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem vzájemná důvěra, což se tady myslím daří.

Nikola, Quant Consultant, 2,5 roku ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Pro mě má home office zvláštní význam, neboť jsem ještě stále student, tedy na to nahlížím trochu z jiného pohledu. Pro mě je obrovskou výhodou a pozitivem efektivní využití času - považuji za velké plus, že nemusím dojíždět do práce a ten čas mohu využít jinak, např. strávit s rodinou.  Dalším obrovským plusem je, že jsem pánem svého času - pokud jedu k lékaři, nemusím si brát třeba den volna, ale mohu to jiný den dohnat, pokud mám zrovna blbý den, tak pracuji méně a další den to doženu, pokud mi to nemyslí, zajdu na procházku a pracuji až pak.

Kdybych měla poskytnout pár rad, jak práci z domova zvládnout, zmínila bych zejména:

1. Být na sebe přísný – to znamená si přesně vytvořit denní režim, vymezit si jasný a přesný čas na práci.

2. Vytvořit příjemnou atmosféru – pustit si oblíbenou, příjemnou hudbu či si zapálit svíčku, což při práci v kanceláři může kolegy otravovat.

3.  Nepracovat v pyžamu – vyčistit si zuby, učesat se, obléknout a začít pracovat, abych měla oddělený soukromý a pracovní život.

4. Pevně stanovit a naplánovat meetingy – nekonají se tak neočekávané návštěvy zdržující od naplánované práce či debaty s kolegyněmi v kuchyňce, které při práci v kanceláři hodně ubírají čas.

Jitka, Quant Consultant, 6 let ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Při práci z domova jsem se setkala s různými názory lidí, které stojí za zamyšlení. Jsou to názory typu: "jsi doma, takže nic neděláš"– je to v případě, kdy někteří lidé po mně něco chtějí a já jim bohužel řeknu, že nemohu, protože pracuji. Nebo opačný případ: "Vždyť jsi doma, proč to nemáš hotové." Jiní lidé si myslí že práce z domova znamená, že jste doma a můžete si dělat opravdu co chcete, takže je pro ně nepochopitelné, že některé věci na zájmové kroužky pro svou dceru tvořím po nocích do brzkých ranních hodin a s údivem mi řeknou: "vždyť jsi celý den doma!?" Uvědomuji si však spoustu výhod, které mi home office přináší:

1. Možnost starat se o děti – Výhodou hlavně pro pracující ženy. Možnost mít nemocné děti stále pod dohledem a nepřerušit kvůli nemoci dítěte vaše zaměstnání. 

2. Zvládání domácích prací během dne – Možnost pustit pračku, myčku a další. Ženy, které nemají home office, musí dělat tyto činnosti běžně po nocích či víkendech. 

3. Pohodlí – Domácí prostředí. Pohodlí domácího oděvu, není podmínkou být vždy 100% upraven (make up, vlasy). 

4. Flexibilita – Ocení hlavně ženy s dětmi – odchod a vyzvedávání dětí ze školky / školy, odvoz dětí na různé kroužky ale i flexibilita pro osobní účely jako je návštěva doktora či kadeřníka. 

5. Finance – Ušetření hlavně za cestovné, ale také v situacích, kdy onemocníte vy či vaše dítě. Dítě necháte v pohodlí domova a máte nad ním neustálý dohled. 

Rozumím však tomu, že tato práce není pro každého, a tak zde jsou mé doporučení, jak lze home office lépe zvládat.

1. Nastolit si pravidla (hlavně pro rodiče s dětmi, které jsou ještě doma tj. nechodí do školky / školy).

2. Nastavte si režim – a hlavně jej dodržujte.

3. Nepracujte v pyžamu, nemusíte mít make up a udělané vlasy, ale je důležité nevyvolávat u sebe pocit, že si můžete jít kdykoliv lehnout. 

4. Nezapínejte zbytečně přes den sociální sítě – zvláště v této situaci – buď vás akorát rozčílí spousta nepodstatných a "bonzáckých" příspěvků (každý ať si zamete před vlastním prahem) nebo se necháte strhnout a pak zjistíte, že čas opravdu utíká hodně rychle. 

5. Vytvořte si kancelář, sedět celé dny s laptopem na kolenou na sedačce není ani zdravé ani moc přínosné. Stačí pracovní stůl či kout. Nastavíte tak pravidla i pro děti, které budou vědět, že u vaší práce nemají co dělat. 

6. Po dohodě s vedením, pracujte v denní době, která vyhovuje vám oběma či uzpůsobte pracovní dobu dětem a času, kdy se vrátí váš partner domů a vystřídá vás u dětí.

Curd, Chairman, 19 let ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Největšími výhodami práce z domova z mého pohledu jsou:

1. Flexibilita: jste velmi flexibilní ohledně zařizování vašich soukromých věcí, jako například: využití otevírací doby úřadů, pošty atd., pro mladé páry jde o flexibilitu při renovaci nebo stavbě domu či bytu a možnost řídit dělníky/opraváře během vaší pracovní doby.

2. Úspora času: ušetříte spoustu času, neboť nemusíte dojíždět do zaměstnání. Vím, že zaměstnanci cestují každý den i klidně 60 minut do práce a pak zpět. Pokud počítáte 200 pracovních dní – ušetříte tím týdny svého života za rok.

3. Úspora peněz: souvisí s předchozím bodem, neboť nemusíte dojíždět do práce.

4. Více času na rodinu: Práce z domova umožňuje oběma rodičům vidět, jak jejich děti vyrůstají.

5. Rovnováha mezi prací a životem: máte možnost se více věnovat svým koníčkům, např. hře na hudební nástroj, neboť jste schopni trénovat i během vaší pracovní doby, pokud potřebujete na chvíli vydechnout, což je velmi dobrý způsob, jak snižovat stres.

Petr, CEO, 17 let ve společnosti Quant Retail s.r.o.

Vyrostl jsem na vesnici a život ve velkém městě mě nikdy nelákal. Při studiu softwarového inženýrství jsem se proto vždy poohlížel po možnosti dlouhodobě pracovat z domova.

Když jsme v Quant Retailu před lety zůstali pouze 3 a rozhodli se, že se místo vývoje software na zakázku budeme plně věnovat vývoji vlastního systému Quant, neexistovala v podstatě jiná volba, než že budeme pracovat z domova, na pronájem kanceláře by nám stejně nezbývaly finance. 

Často jsem slýchal, že jak porosteme, bude tento model neudržitelný, ale nám se podařilo vyrůst do dvouciferného počtu zaměstnanců pracujících z domova a zatím to nevypadá, že bychom takto nemohli růst i nadále. 

Svůj příspěvek píši jako poslední a pouze bych opakoval rady a typy kolegů, raději proto všem, co dočetli až sem, popřeji, aby vynucenou práci z domova zvládli co nejlépe. Snad vám některá z našich rad trochu pomůže.